Friday 20 January 2023

Keberkatan Gaji

    Tak faham dengan sesetengah manusia yang suka sangat mengelat masa bekerja. Gaji nak dibayar, tapi kerja selalu curi tulang. Kalau nak diikutkan, gaji dibayar mengikut waktu bekerja 8 jam. Kalau tak cukup 8 jam, mana nak datang berkatnya? Lagipun waktu bekerja bukannya sentiasa bekerja. Kadang waktu bekerja pun kita main-main. Jadi tak usah berkira kalau kita perlu bekerja waktu rehat pun.

    Itu yang waktu bekerja tak buat kerja, belum lagi yang keluar rehat tak balik-balik. Pernah tak fikir waktu bekerja yang kita gunakan untuk keluar tu, waktu tu masa berjalan, gaji pun jalan. Gaji dibayar untuk kita bekerja tapi kita buat apa? Jadi fikir-fikirkan la. Mana nak datang keberkatan gaji pun. Bila tanya kerja apa sibuk pertahankan kerja halal. Ya kerja memang halal tapi cara bekerja tu adakah halal gaji tu.

    Gaji buta. Itulah istilah yang kita selalu pakai untuk orang yang tak buat kerja tapi dapat gaji. Gaji buta ni halal ke? Korang fikir la sendiri. Jangan seronok sangat mengelat masa kerja. Kalau korang jadi bos, korang suka tak bayar gaji pekerja yang mengelat masa waktu bekerja? Mesti tak suka kan. Kerja kerajaan pun siapa yang peruntukkan duit untuk bayar gaji? Rakyat kan? Fikirkan. Mana keberkatan gaji korang tu.

No comments:

Post a Comment